Lelie Magazine Nr. 12

Zorgondersteuner Erica Boom ondersteunt kinderen op een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Ze viert de kleine succes- sen die zij zetten op weg naar meer zelfstan- digheid. “Ik mag eraan bijdragen dat zij een plekje krijgen in de maatschappij.” Eén voor één komen negen jongens de klas binnen na het buiten- spelen. Geen uitgelaten geren of gevlieg. Zonder te praten pakken ze hun beker en bakje en lopen ze naar hun tafeltje. Hun juf zet rustge- vende muziek op. Voor deze klas voor zeer moeilijk lerende kinderen in De Rank in Sliedrecht is het inmiddels gesneden koek. “Dankzij de stilte kunnen ze even tot rust komen, in alle rust hun eten en drinken gebruiken, zodat ze daarna weer kunnen concentreren op de volgen- de activiteit”, vertelt zorgondersteuner Erica Boom. Cil (8) pakt zijn banaan en een bakje en zijn fles met drinken. Erica helpt hem zijn banaan te openen en in stukjes te snijden. Daarna helpt ze hemmet drinken. En als de tafel een beetje nat is gewor- den, begeleidt ze Cil bij het opruimen. Acht van de negen kinderen in deze klas krijgen hulp van een zorgondersteuner van Agathos hulpverlening. Zij helpen de leerlingen op individueel niveau, terwijl de juf en haar onderwijsassistent het groepsproces verzorgen. Het aantal uur dat er beschikbaar is voor deze zorgondersteuning ver- schilt per kind en wordt bepaald en vergoed door de gemeente. Op maandag en dinsdag kunnen er bij deze klas twee zorgondersteu- ners worden ingezet. De rest van de week is dat er één. EIGEN KWALITEITEN Erica is nu bijna twee jaar zorgondersteuner en combineert dit met haar studie social work. Met haar opleiding als onderwijsassistent op zak is dit een ideale combinatie voor haar. “Toch wist ik eigenlijk niet goed wat een zorgondersteuner doet, tot ik hier kennis maakte met het vak. Na een dagje meelopen wist ik direct: dit is iets voor mij. Ik houd van kinderen. Door deze kinderen extra zorg te geven, kan ik eraan bijdragen dat zij een plekje krijgen in de maatschappij. Ze zullen nooit ‘gemiddeld’ worden en dat hoeft ook niet. Het zijn ieder unieke personen met eigen kwaliteiten. Die kunnen we met hen ontdekken en ontwikkelen.” Zo ontdekte Erica dat Cil erg van ballen houdt. Daarom staat er nu in de gang voor het klaslokaal een tot ballenbak omgetoverd opblaas- zwembad. Als de kinderen in de hoeken gaan spelen, vermaakt Cil zich hier. Omdat de ballen allemaal verschillende kleuren hebben, ZORGONDERSTEUNER ERICA ONDERSTEUNT KINDEREN OP SCHOOL ‘We zijn een middel op weg naar meer zelfstandigheid’ ‘We maken hen bewust niet afhankelijk, maar zijn een middel op weg naar meer zelfstandigheid’ 10

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0