Lelie Magazine Nr. 12

Uitgave van Lelie zorggroep 11 kan Erica hem tegelijkertijd de kleuren leren. “Deze kinderen leren niet uit een boekje, maar je kunt hen wel op andere manieren iets leren.” Wat doet Erica zoal? “Het is per groep verschillend wat je moet doen. Het hangt echt af van de hulpvraag van de kinderen. In deze klas help ik hen met eten en drinken, met het toiletbezoek waarbij ik direct zindelijkheidstraining geef. Verder begeleid ik hen bij hun spel en gedrag.” RESULTAAT Een voorbeeld van het resultaat van die extra aandacht is bijvoorbeeld het leren stil zitten. Voor sommige kinderen is dat extreemmoeilijk. “Begin dit jaar hadden zes van de negen kinderen nog een gordel om, omdat ze anders voortdurend zouden gaan lopen. Nu zijn dat er nog maar twee. Een jongen was echt extreem beweeglijk. Doordat ik constant achter hem zat en steeds weer corrigeerde als hij van zijn stoel ging, heeft hij het uiteindelijk toch aangeleerd. Hij kan nu de hele dag zelfstandig op zijn stoel blijven zitten op momenten dat dit van hemwordt gevraagd. Dat vindt hij dan weer helemaal stoer!” Een ander voorbeeld is een jongen met autisme die ze begeleidde in zijn spel. “Als hij ging spelen zette hij eigenlijk alleen blokken op een rijtje. Nu kan hij bouwen, files maken, met autootjes spelen. Hij breidt zijn spel stapje voor stapje uit. Dat gaat langzaam. Dus van die kleine stapjes moet je houden. Mij geeft het energie.” ZELFREDZAAMHEID Voor dit werk moet je inderdaad geduld hebben, zegt Erica. “En je krijgt er ook veel voor terug. De knuffels, de high fives, de gezellig- heid. We kunnen echt samen met de kinderen lachen. En ook van ouders hoor je terug dat ze merken dat hun kind zich ontwikkelt.” Die ontwikkeling is het belangrijkste wat Erica bij kan dragen. “We willen hun zelfredzaamheid vergroten. Zeker nu ze nog jong zijn, hebben ze echt veel hulp nodig. Misschien denkt iemand wel: is dat nu nodig, zoveel mensen die betrokken zijn bij deze klas? Maar die hulp hebben ze nodig om zelfstandig te worden. Zo leggen we een basis voor hun toekomst. Zodat ze uiteindelijk iets kunnen doen en een plek krijgen in de maatschappij, in plaats van altijd volledig af- hankelijk van anderen te blijven. Met iets simpels als een beker leren opendraaien, zijn we echt heel blij. Dan hebben we echt iets bereikt waar je de rest van je leven iets aan hebt. We maken hen bewust niet afhankelijk, maar zijn een middel op weg naar meer zelfstandigheid. Natuurlijk binnen hun mogelijkheden.” Wanneer is de werkdag van Erica geslaagd? “Als de kinderen met een glimlach naar huis gaan. Dat zie je aan hun houding . Ze kunnen het niet verwoorden. Maar je ziet aan alles of ze het naar hun zin hebben. Ik vind het mooi als ik zo een veilige basis kan leggen.” ó Zorgondersteuning vanuit Agathos hulpverlening Er zijn kinderen en jongeren die extra begeleiding nodig hebben om onderwijs te kunnen volgen. De zorgondersteuners van Agathos kunnen deze extra zorg en begeleiding bieden. Zorgondersteuners hebben een praktisch inzicht en vormen daarmee een goede aanvulling in het onderwijs. Zorgon- dersteuning kan aangevraagd worden via de Jeugdwet bij gemeen- ten of via de Wet Langdurige Zorg. Kijk voor meer informatie op agathos-hulpverlening.nl/zorgondersteuning.

RkJQdWJsaXNoZXIy ODAyMDc0